tisdag 19 november 2013

Lärkontrakt



Personliga mål:

Det har uppmärksammats mycket om det personliga varumärket bland branschens kreatörer. Man menar att kontaktnät och samarbetspartners spelar en stor roll för framtida uppdrag med framgångsrika företag. Men kommer man långt med rätt approach och strategi - hur kan jag få verksamheter att bli intresserade av mig och min kunskap? Detta fenomen skulle jag vilja undersöka mera i min essä men också genom mina verktyg/tjänster. Detta ser jag som ett försök att redan nu utforska olika sätt att sälja min nisch och mina ideér, och redan nu skapa värdefulla kontakter.



Mina tjänster:

LinkedIn var ett självklart val för mig. Jag inte har varit någon aktiv användare trots några månaders medlemskap, och detta skulle jag vilja ändra på. Varför jag inte har bekantat mig med tjänsten är av den anledningen att jag inte har sett det för vad det är: världens största yrkesnätverk, och jag har inte sett någon användning för det förrän nu; om jag vill göra ett djupdyk i personal branding och sociala affärskontakter är LinkedIn det bästa och mest användbara alternativet.


Bloggar är något som jag gör själv. Det har inte skett aktivt från min sida det senaste halvåret men det kommer att ändras på då jag nyligen (& äntligen!) har fått ordning på min nya webbplats www.lindajoanna.se. Min motivering till varför jag har valt Googles blogspot som min kursblogg är just för att det är en blogg som jag använder i mina studier. Min hemsida belyser också min utveckling inom mina studier men är ämnen som jag har granskat ytterligare och valt att publicera i ett delningssyfte, inte i syfte till eximination. Jag vill skilja på vad jag publicerar och just därför har det i sorteringen varit simplast att samla mina kursbloggar under mitt Google-konto. Min blogg på min hemsida ser jag som den officiella sidan, således mitt offentliga och personliga varumärke, och den är gjord i Wordpress.


Slideshare är ett okänt verktyg för mig, men jag har alltid gillat visuella och proffsiga presentationer, och här såg jag möjligheten att kombinera ett nytt verktyg med mitt visuella uttryck.



Tillvägagångssätt:

Jag kommer att  

Blogga om LinkedIn
LinkedIn’a om Slideshare
Slideshare’a om Blogging




Litteratur som jag ämnar använda:

LinkedIn:

Dessau, Linda (2013). How to be more valuable to your LinkedIn network. Business 2 Community [Blogg]. 17 augusti. http://www.business2community.com/linkedin/how-to-be-more-valuable-to-your-linkedin-network-0580970#DxejTt1HKbKasULc.99 [2013-11-19].

Schaffer, Neal (2013). Professional LinkedIn profile tips: a checklist of 17 must-have items. Maximize Social Business [Blogg]. 16 augusti. http://maximizesocialbusiness.com/professional-linkedin-profile-tips-checklist-9648/?fb_source=pubv1 [2013-11-19].

Why your employer branding matters (2012-12-03). [Video online]. http://www.youtube.com/watch?v=RK_uJ8BHKvU [2013-11-19].



Slideshare:

Banks, Drew (2013). Prezi: the zooming presentation software. Prezi [Blogg]. 13 november. http://prezi.com/vi6_sw5gmzxf/prezi-the-zooming-presentation-software/ [2013-11-19].


Harvey, Jim (2012). Prezi is a tool, yes - but it’s also a mindset. Jim Harvey presentation & personal impact [Blogg]. 3 december. http://www.jim-harvey.com/prezi-is-a-tool-yes-but-its-also-a-mindset/ [2013-11-19].


Morgan, Marzec (2007). Telling the corporate story: vision into action. [Elektronisk] Journal of Business Strategy, vol. 28:1, s. 26 - 36. Tillgänglig: Emerald. [2013-11-19.


Paradi, Dave (2013). Ten secrets for using PowerPoint effectively. Think Outside The Slide [Blogg]. http://www.thinkoutsidetheslide.com/ten-secrets-for-using-powerpoint-effectively/ [2013-11-19].

Tran, Tai (2013). Do it yourself Prezi tutorial - beginner. Prezi [Blogg]. 17 april. http://prezi.com/t3juzxgelbl0/do-it-yourself-prezi-tutorial-beginner/ [2013-11-19].



Bloggar:

Dell, Melissa (2013). How to create a personal branding resume. Melissa Dell - a bit of everything [Blogg]. 14 maj. http://melissadell.com/how-to-create-a-media-kit-dashboard-in-google-analytics/ [2013-11-19].


Lawson-Borders, Gracie & Kirk, Rita (2005). Blogs in campaign communication. [Elektronisk] American Behavioral Scientist, vol. 49:4, s. 548-559. Tillgänglig: ABI Inform. [2013-11-19].


Nilsson, Michael (2011). Sociala medier: en antologi om en ny tid.

Rice, J. A. (2013). Blogging for professional purposes: a curricular and pedagogical approach. [Elektronisk]
Professional Communication Conference (IPCC). Tillgänglig: IEEE Xplore. [2013-11-19].




Min essä kommer att beröra

Det personliga varumärket. Jag är intresserad av det “smarta sättet” att skapa kontakter - och behålla dem. Hur gör man? Vad innebär approach och strategi för personal branding? Är CV död? Hur arbetar jag mig förbi “kalla samtal” genom ett verktyg som LinkedIn?




Litteratur som jag ämnar använda:

Building a personal brand: Jacob Cass at TEDxCMU (2011-04-25). [Video online]. http://www.youtube.com/watch?v=qeHtvuTcy70 [2013-11-19].

Kiron, David (2012).
SAP: using social media for building, selling and supporting. [Elektronisk] MIT Sloan Management Review, vol. 54:1, s. 1-8. Tillgänglig: ABI Inform. [2013-11-19].


Personal branding - discovering your uniqueness: Anand Pillai at TEDxHindustanUniversity (2013-03-28). [Video online]. http://www.youtube.com/watch?v=rSobxLJRHTY [2013-11-19].


Siricharoen, V. Waralak (2012). Social media - how does it work for business? [Elektronisk] International Journal of Innovation, Management and Technology, vol. 3:4, s. 476-479. Tillgänglig: ABI Inform. [2013-11-19].

Tarcomnicu, Felix. (2013). How to create a personal branding resume. PennEnergy [Blogg]. 31 october. http://www.pennenergy.com/articles/pennenergy/2013/10/how-to-create-a-personal-branding-resume.html [2013-11-19].





2 kommentarer:

  1. Hej!
    Ett bra och intressant lärkontrakt! Jag saknar dock vilken som är din vetenskapliga artikel? Du bör presentera den lite tydligare. Annars bra! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Om du granskar dina videokällor så hittar du namnet på presentatörerna och kan ange dem på samma sätt som författare.

    SvaraRadera