tisdag 10 december 2013

Varför skall du ha en LinkedIn-profil?

Publicering 3 av tjänst 1


William Arruda (2013) pratar om 9 anledningar till varför det är smart att använda LinkedIn.


1. It has millions of members.
2. It shows up at the top of Google searches.
3. People are researching you.
4. It’s packed with invaluable resources.
5. You don’t know what you’re missing out on.
6. You’ll stay ultra-current.
7. You’ll automatically remain connected.
8. It’s the most efficient way to manage your network.
9. It’s the ultimate personal branding platform.




Alla skäl ser jag som viktiga antaganden, men de anledningar som jag finner som mest relevanta är nr. 2, 7 och 9.

“When someone googles you, your LinkedIn profile will likely show up in the first or second spot – that’s some powerful Google juice!” - William Arruda (2013).

“In a world where we’re all overwhelmed with more tasks than time, staying on the radar of our ever-growing group of contacts is a challenge. LinkedIn allows you to update your status regularly, instantly letting everyone in your audience know what’s new in your world and where to find you.” - William Arruda (2013).


“LinkedIn provides one of the best opportunities to increase your visibility and credibility … Using all the features of this powerful online tool will help you paint a compelling picture of who you are in the real world.”  - William Arruda (2013).



Ovan är citerat från William Arrudas blogginlägg. Han för en kortfattad men givande diskussion och det han tar upp tycker jag är både aktuellt och intressant. Talande. Inspirationsgivande.


Vad som också är spännande är Jacobs Cass tal i TEDxTalks (2011). Han är ett levande exempel på hur viktigt det är med nätverk, sociala medier och kontakter. Han åkte till USA för ett jobb, men fann sig sex månader senare arbetslös, vilket gjorde det svårt för honom att få stanna kvar i USA. Detta gjorde att Cass sände ut ett flertal nödrop i sina sociala kanaler - bland annat LinkedIn och fann därigenom ytterligare uppdrag. Således kan vi alltså dra slutsatsen att sociala medier kan ha avgörande betydelser för det egna yrkeslivet.


Vidare pratar LinkedIn (2012) om kostnader för rekryteringsprocesser och hur LinkedIn på sätt och viss hoppar över detta steg. Detta menar man tyder på att arbetsgivare finner det lönsammare och mer givande att hitta rätt arbetstagare själva, vilket LinkedIn ger möjligheten till. Så tillika ger detta argument en indikation på att arbetsgivare faktiskt finns “därute” och letar efter just rätt kandidat för sitt jobb.


Jag tycker att Cass personliga upplevelse tillsammans med LinkedIn’s argument förstärker det Arruda resonerar kring. Det blir tydligt att det bästa sättet att nå ut för att marknadsföra sig själv är via LinkedIn, just för att det är tjänstens syfte. Man har ingen nytta av att blanda in den privata vardagen i LinkedIn för det är jobbet och nätverkandet som är det intressanta.


Så vill du nå ut till människor som är i din bransch, berör dina frågor och delar dina intressen bör du skapa en LinkedIn profil.



Referenser:



Arruda, William (2013). 9 reasons why you must update your LinkedIn profile today. Forbes [Blogg]. 25 november. http://www.forbes.com/sites/williamarruda/2013/11/25/9-reasons-why-you-must-update-your-linkedin-profile-today/ [2013-12-09].


LinkedIn (2012). Why your employer branding matters. [Video online]. 3 december. http://www.youtube.com/watch?v=RK_uJ8BHKvU [2013-12-10].


TEDxTalks (2011). Building a personal brand: Jacob Cass at TEDxCMU. [Video online]. 25 april. http://www.youtube.com/watch?v=qeHtvuTcy70 [2013-12-09].



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar