måndag 20 januari 2014

En tjänstesammanfattning av Blogging



"Bloggin is the secret weapon for personal branding. Blogging takes commitment and is something not many people make time for. Blogging is the foundation content for other networks. You can post links, comments, and other content on various social networks, but when you write original content, you become an author" (Reynolds, 2011, s. 21).

Foto av Ivan Prole (iprole)



Blogg menar Mattias Åkerberg (2011, s. 25), är ett mycket bra och effektivt publiceringsverktyg. En blogg har kapacitet att hantera varierande material, är simpel att uppdatera och uppmuntrar till respons. För att just kunna blogga på ett effektivt sätt menar Åkerberg att man måste hitta sin nisch och bestämma sina spelregler, ifråga om antal poster, när och i vilken kvalité man vill publicera. Detta påverkar på sitt sätt, vilken image man väljer att publicera tänker jag.

Vad som slog mig i dessa inlägg var hur viktigt Deckers & Lacys tips blev för framgång inom blogging: “You want your audience to be loyal, so be good to them first. You’re only as good as others say you are. Invest in them so that in turn they invest in you” (2013, s. 30-32). Ali Luke (2013) resonerar på samma sätt, och poängterar vikten av support och att man skall se "competition as allies".
För det är just genom att investera, twittra, blogga och skryta om andra som man skapar en digital och online närvaro.



Referenser
Deckers, Erik., & Lacy, Kyle (2013). Branding yourself: How to use social media to invent or reinvent yourself. 2. ed. Indianapolis: Que Publishing.
Luke, Ali (2013). 26 essentials for blogging success: what you need to know. Social Media Examiner [Blogg]. 3 januari. http://www.socialmediaexaminer.com/26-essentials-for-blogging-success-what-you-need-to-know/. [2013-01-14].
Reynolds, Michael (2011). Personal branding with social media . [Elektronisk] eBookIt. Tillgänglig: Google Books [2013-0106].
Åkerberg, Mattias (2011). Blogga dig smart, social och bäst i Sverige. I Nilsson, Michael (red.) Sociala? Medier? : en antologi om en ny tid . Malmö: Gleerups utbildning. s. 25-28. Malmö: Manifesto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar