torsdag 2 januari 2014

Review av Anton Gustavsons essäutkast

Nedan är min review av Antons essäutkast, som hittas här. 



Hej Anton!

Din inledning fångade mig direkt, och jag tänkte viral marknadsföring, electronic Word-of-Mouth (eWOM), och user-generated content (UGC), det här blir intressant!

Men det blev svårt att ge dig feedback som gör ditt arbete rättvisa, då jag tror att slutresultatet kommer att bli riktigt bra, och framförallt lärorikt. Jag ser fram emot att få läsa din slutliga essä sedan för du har en spännande vinkling! Kanske själv ett fall för virusmarknadsföring? (Wikipedia, 2013).

Eftersom jag inte kan se en tydlig röd tråd över vad som kommer att tas upp i ditt arbete, trots en tydlig frågeställning blir det också svårt för mig att ge dig feedback och tips om andra eventuellt relevanta källor. Vilket jag gärna hade gjort. Bland annat är följande koncept mycket intressant, och kanske också aktuellt för din essä? För drygt två månader sedan lyssnade jag till Sara Öhman (2013) på Internetdagarna, hon menade att "vi säljer inte en produkt utan en livsstil". Först kunde jag inte alls förstå vad hon menade förrän jag såg denna bild, och det var först då som jag kom till insikt med att den viktigaste frågan i en försäljningsprocess är inte varför en produkt passar, utan hur den passar.





Argumentet ”Vi säljer en livsstil” tror jag blir en viktig utgångspunkt i all marknadsföring, och det är först genom att skapa det innehållet ”hur den passar” som man kanske skapar material som andra tycker är värt att spridas? Just för det är inte längre bara handlar om en produkt, utan om en produkt med ett budskap.

På något sätt tyckte jag att detta passade in, men som sagt utan en lista över vad du har tänkt att utforska blir det svårt för mig att ge dig konstruktiv kritik. Men din inledning fick mig verkligen engagerad, så till den grad att nyfikenheten tog överhand och jag tvingades att googla på vad begreppet viral marknadsföring betydde, eftersom jag inte hade hört talas om det begreppet förut.

Du skriver på ett mycket intresseväckande sätt Anton. Kanske är du inte en medieproduktionsskapare, utan en innehållsskapare?


Lycka till med resten av arbetet!
Hälsningar,
Linda Jacobsson


Referenser:
Wikipedia (2013). Viral marknadsföring. Wikipedia [Elektronisk]. 12 mars. Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Viral_marknadsf%C3%B6ring [2013-01-01].


Öhman, Sara (2013). En innehållsskapares vardag. Slideshare [Elektronisk]. 26 november. Tillgänglig: http://www.slideshare.net/saraohman/en- ... res-vardag [2013-01-01].


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar