Nedan är min review av Antons essäutkast, som hittas här.
Hej Anton!
Din
inledning fångade mig direkt, och jag tänkte viral
marknadsföring, electronic Word-of-Mouth (eWOM), och
user-generated content (UGC),
det här blir intressant!
Men
det blev svårt att ge dig feedback som gör ditt arbete rättvisa,
då jag tror att slutresultatet kommer att bli riktigt bra, och
framförallt lärorikt. Jag ser fram emot att få läsa din slutliga
essä sedan för du har en spännande vinkling! Kanske själv ett fall
för virusmarknadsföring? (Wikipedia, 2013).
Eftersom
jag inte kan se en tydlig röd tråd över vad som kommer att tas upp
i ditt arbete, trots en tydlig frågeställning blir det också svårt
för mig att ge dig feedback och tips om andra eventuellt relevanta
källor. Vilket jag gärna hade gjort. Bland annat är följande
koncept mycket intressant, och kanske också aktuellt för din essä? För drygt två månader sedan
lyssnade jag till Sara Öhman (2013) på Internetdagarna, hon menade
att "vi säljer inte en produkt utan en livsstil". Först
kunde jag inte alls förstå vad hon menade förrän jag såg denna
bild, och det var först då som jag kom till
insikt med att den viktigaste frågan i en försäljningsprocess är
inte varför en produkt passar, utan hur den passar.
Argumentet
”Vi säljer en livsstil” tror jag blir en viktig utgångspunkt i
all marknadsföring, och det är först genom att skapa det
innehållet ”hur den passar” som man kanske skapar material som
andra tycker är värt att spridas? Just för det är inte längre bara handlar om en
produkt, utan om en produkt med ett budskap.
På
något sätt tyckte jag att detta passade in, men som sagt utan en
lista över vad du har tänkt att utforska blir
det svårt för mig att ge dig konstruktiv kritik. Men din inledning
fick mig verkligen engagerad, så till den grad att nyfikenheten tog
överhand och jag tvingades att googla på vad begreppet viral
marknadsföring betydde, eftersom jag inte hade hört talas om det begreppet förut.
Du
skriver på ett mycket intresseväckande sätt Anton. Kanske är du inte en
medieproduktionsskapare, utan en innehållsskapare?
Lycka
till med resten av arbetet!
Hälsningar,
Linda
Jacobsson
Referenser:
Wikipedia
(2013). Viral marknadsföring. Wikipedia [Elektronisk]. 12 mars.
Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Viral_marknadsf%C3%B6ring
[2013-01-01].
Öhman,
Sara (2013). En innehållsskapares vardag. Slideshare [Elektronisk].
26 november. Tillgänglig: http://www.slideshare.net/saraohman/en-
... res-vardag [2013-01-01].
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar