torsdag 2 januari 2014

Review av Isabella Ryrå Landgrens essäutkast

Nedan är min review av Isabella Ryrå Landgrens essäutkast. Hennes arbete hittas här.



Hej Isabella!

Jag hade snabbare velat få en överblick av vad det är jag kommer att finna i denna presentation. En mer specifik titel hade kunnat vara en lösning tror jag. ”Företags användande av sociala medier” kan betyda många kanaler, men du pratar egentligen bara om Facebook och Youtube. Som företagare hade jag kanske varit intresserad av att använda Instagram eller Twitter i min marknadsföring, vilket gör att jag ställer andra förväntningar när jag ser en övergripande rubrik, gentemot om den hade varit mer spetsad. Det betyder inte att det som tas upp inte är användbart. Tvärtom, men genom att förbereda läsaren ställer också läsaren andra krav och förväntningar på innehållet.

Jag tror också du hade haft nytta av det som Anton tar upp i sin essä, nämligen viral marknadsföring (Wikipedia, 2013), så kallad virusmarknadsföring, vilket handlar om benägenheten att sprida och dela material. Vilket skulle kunna jämföras med det du tar upp om word-of-mouth, eller rättare sagt kanske, word-of-mouse.

Jag hade önskat en mer definition av vad sociala medier ärför något  och vad de innebär. Vad är det som skiljer olika medium åt, vad är det som kännetecknar ett socialt nätverk? Jag rekommenderar Andreas M. Kaplan & Michael Haenleins (2010) diskussioner kring detta.

Kaplan & Haenlein (2010) tar också upp mycket intressanta saker kring hur man använder sociala medier på bästa sätt, vilket jag tycker det pratas ytters lite om i din essä. Som jag skrev som kommentar i ditt GoogleDocs om Facebooks fem marknadsföringsstrategier, tror jag att du hade vunnit mycket på att vidareutveckla det du nämner i slutet ”Dessa strategier kan även tillämpas i andra tjänster utöver Facebook”. Vad finns det egentligen för fler marknadsföringsstrategier och metoder? Är det någon som betonar något utöver Andersson & Nilssons argument? Håller andra källor med, eller ger dem motargument? Eller ser metoderna olika ut beroende på vilka verktyg och kanaler man använder sig av?

När det gäller marknadsföring, eller brand strategy som jag i min essä har valt att kalla dessa metoder, kan jag rekommendera det Catherine Kaputa tar upp om den så kallade SWOT analysen (2006, s. 21-23), plus (2006, s. 25) där Kaputa fokuserar på taktiken att arbeta utefter en vald ”fiende”, känt idag som benchmarking. Deckers & Lacy (2013) tar också upp en hel del intressanta aspekter! The daily och weekly acivity sheet (2013, s. 223-224) är definitivt ett sätt att arbeta enligt om något. Eller, slås jag av nu, är det så att du har valt att redogöra för hur just Youtube och Facebook har valt att arbeta med marknadföring? I sådana fall har jag helt och hållet missuppfattat essäns inriktning...

Allt som allt tycker jag att du har gjort ett bra arbete Isabella, detta är ett intressant och lärorikt ämne! Det är som du säger ”Marknadsföring genom sociala medier kommer sprida sig brett och vilt och mest troligt konkurrera...” och det är genom att utnyttja och hantera dessa billiga och kraftfulla kanaler på ett smart sätt som framgången i dagens digitala sfär ligger. Det är som Dutta påstår (2010, s. 2), idag ett måste att omfamna de social medierna för den egna verksamheten.

Bra jobbat Isabella! Jag ser fram emot att läsa din slutliga version!


Hälsningar,
Linda Jacobsson



Referenser
Deckers, Erik., & Lacy, Kyle (2013). Branding yourself. [Elektronisk] 2 uppl. Indianapolis: Pearson Education, Inc. Tillgänglig: www.zenisoft.cn/calibre/get/pdf/771 [2013-12-17].

Dutta, Soumitra (2010). What's your personal social media strategy? Managing yourself. [Elektronisk]. Harvard Business Review. Tillgänglig: http://i2ge.com/wp-content/uploads/2012/01/Your-social-media.pdf [2013-12-11].

Kaplan, Andreas M., & Haenlein, Michael (2011). Users of the world, unite! The challenges and
opportunities of social media. [Elektronisk]. Business Horizons, vol. 53, p. 59-68. Tillgänglig: http://michaelhaenlein.com/Publications/Kaplan,%20Andreas%20-%20Users%20of%20the%20world,%20unite.pdf [2013-01-01]. DOI: 10.1016/j.bushor.2009.09.003

Kaputa, Catherine (2006). U R a brand - How smart people brand themselves for business
success. [Elektronisk] Mountain View: Davies-Black Publishing. Tillgänglig: http://ulozto.net/xqs3LN4/catherine-kaputa-u-r-a-brand-how-smart-people-brand-themselves-for-business-success-pdf [2013-12-15].

Wikipedia (2013). Viral marknadsföring. Wikipedia [Elektronisk]. 12 mars. Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Viral_marknadsf%C3%B6ring [2013-01-01].

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar