Nedan är min review av Isabella Ryrå Landgrens essäutkast. Hennes arbete hittas här.
Hej Isabella!
Jag
hade snabbare velat få en överblick av vad det är jag kommer att
finna i denna presentation. En mer specifik titel hade kunnat vara en
lösning tror jag. ”Företags användande av sociala medier” kan
betyda många kanaler, men du pratar egentligen bara om Facebook och
Youtube. Som företagare hade jag kanske varit intresserad av att
använda Instagram eller Twitter i min marknadsföring, vilket gör
att jag ställer andra förväntningar när jag ser en övergripande
rubrik, gentemot om den hade varit mer spetsad. Det betyder inte att
det som tas upp inte är användbart. Tvärtom, men genom att
förbereda läsaren ställer också läsaren andra krav och förväntningar på innehållet.
Jag
tror också du hade haft nytta av det som Anton tar upp i sin essä,
nämligen viral marknadsföring (Wikipedia, 2013), så kallad
virusmarknadsföring, vilket handlar om benägenheten att sprida och
dela material. Vilket skulle kunna jämföras med det du tar upp om
word-of-mouth, eller rättare sagt kanske, word-of-mouse.
Jag hade önskat en mer definition av vad sociala medier ärför något och vad
de innebär. Vad är det som skiljer olika medium åt, vad är
det som kännetecknar ett socialt nätverk? Jag rekommenderar Andreas
M. Kaplan & Michael Haenleins (2010) diskussioner kring detta.
Kaplan
& Haenlein (2010) tar också upp mycket intressanta saker kring
hur man använder sociala medier på bästa sätt, vilket jag tycker
det pratas ytters lite om i din essä. Som jag skrev som kommentar i ditt GoogleDocs om Facebooks fem
marknadsföringsstrategier, tror
jag att du hade vunnit mycket på att vidareutveckla det du nämner i
slutet ”Dessa
strategier kan även tillämpas i andra tjänster utöver Facebook”.
Vad finns det egentligen för fler marknadsföringsstrategier och
metoder? Är det någon som betonar något utöver Andersson &
Nilssons argument? Håller andra källor med, eller ger dem
motargument? Eller ser metoderna olika ut beroende på vilka verktyg
och kanaler man använder sig av?
När
det gäller marknadsföring, eller brand strategy som jag i min essä har valt
att kalla dessa metoder, kan jag rekommendera det Catherine Kaputa
tar upp om den så kallade SWOT analysen (2006, s. 21-23), plus (2006, s. 25) där Kaputa fokuserar på taktiken att arbeta utefter en vald ”fiende”, känt idag som benchmarking. Deckers & Lacy (2013) tar också upp en hel del
intressanta aspekter! The
daily och weekly acivity sheet
(2013, s. 223-224) är definitivt ett sätt att arbeta enligt om
något. Eller, slås jag av nu, är det så att du har valt att redogöra för hur just Youtube och
Facebook har valt att arbeta med marknadföring? I sådana fall har
jag helt och hållet missuppfattat essäns inriktning...
Allt som allt tycker jag att du har gjort ett bra arbete Isabella, detta är ett
intressant och lärorikt ämne! Det är som du säger ”Marknadsföring genom
sociala medier kommer sprida sig brett och vilt och mest troligt
konkurrera...” och det är genom att utnyttja och hantera dessa billiga och
kraftfulla kanaler på ett smart sätt som framgången i dagens digitala sfär ligger.
Det
är som Dutta påstår (2010, s. 2), idag ett måste att omfamna de
social medierna för den egna verksamheten.
Bra
jobbat Isabella! Jag ser fram emot att läsa din slutliga version!
Hälsningar,
Linda
Jacobsson
Referenser
Deckers,
Erik., & Lacy, Kyle (2013). Branding
yourself.
[Elektronisk] 2 uppl. Indianapolis: Pearson
Education, Inc.
Tillgänglig: www.zenisoft.cn/calibre/get/pdf/771
[2013-12-17].
Dutta,
Soumitra (2010). What's your personal social media strategy? Managing
yourself.
[Elektronisk]. Harvard
Business Review.
Tillgänglig:
http://i2ge.com/wp-content/uploads/2012/01/Your-social-media.pdf
[2013-12-11].
Kaplan,
Andreas M., & Haenlein, Michael (2011). Users of the world,
unite! The challenges and
opportunities
of social media. [Elektronisk]. Business
Horizons,
vol. 53, p. 59-68. Tillgänglig:
http://michaelhaenlein.com/Publications/Kaplan,%20Andreas%20-%20Users%20of%20the%20world,%20unite.pdf
[2013-01-01]. DOI: 10.1016/j.bushor.2009.09.003
Kaputa,
Catherine (2006). U
R a brand - How smart people brand themselves for business
success.
[Elektronisk] Mountain View: Davies-Black Publishing. Tillgänglig:
http://ulozto.net/xqs3LN4/catherine-kaputa-u-r-a-brand-how-smart-people-brand-themselves-for-business-success-pdf
[2013-12-15].
Wikipedia
(2013). Viral marknadsföring. Wikipedia [Elektronisk]. 12 mars.
Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Viral_marknadsf%C3%B6ring
[2013-01-01].
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar